Soldaat van Angeren overtreft alles!

We hadden een doel, een droom; een combinatie van Soldaat van Oranje en The Passion! En daarin zijn we meer dan geslaagd. Wat een supergoede reacties kregen we na afloop in het afgeladen Dorpshuis.

Dank aan alle circa 75 medewerkers die deze historische avond mede mogelijk hebben gemaakt! En natuurlijk het publiek voor jullie massale opkomst en jullie applaus. Daar doen we het als muzikanten/artiesten uiteindelijk voor!

SoldaatVanAngeren__183De avond begon met de welbekende tune van Soldaat van Oranje. Daarna nam Geert Bouwman als verteller het woord. Hij ging zijn kleinzoon Teun een verhaal vertellen – geschreven door Corrie Kemperman – over Gijs. Een van de vele jongens uit de Betuwe. Gijs had een droom, maar die werd ruw verstoord door de oorlog.

En zo werd het publiek meegenomen door de oorlogsontwikkelingen. Van de mobilisatie, de Duitse inval, de capitulatie en het werk in de Duitse fabrieken. De ene keer verteld door Geert, de andere keer door Gijs zelf (gespeeld door Martijn van Vuuren). Dit alles aangevuld met mooie passende (video)beelden en afgewisseld met muziek.

SoldaatVanAngeren__095Zo zongen De Meyers “We won’t go to War” van Kensington, zong Hanneke Engels “Mijn leven is van mij”. En het Heisterkoor benadrukte het toenemende verzet met “Hoor je het zingen” uit de musical Les Miserables.

Na de pauze werd begonnen met D-Day. Op het scherm was te zien hoe de scheepsvloot de kust van Normandie naderde en waren zowel opstijgende vliegtuigen te zien en te horen. En nee, dit was geen opname, die vliegtuiggeluiden werden door het orkest zelf geproduceerd.

SoldaatVanAngeren__140De Angerenaren die op het land hard aan het werk waren dachten dat de bevrijding nabij was, maar dat bleek nog wel even te duren. We hoorden hoe Gijs in het verzet ging en we zagen een parachutist van achter uit de zaal komen en een noodlanding maken op het podium. Deze piloot Howard Moebius werd gespeeld door Bastian Wagener. De piloot vertelde hoe hij door Gijs werd geholpen onder te duiken. En hoe mooi en dichtbij kan het zijn… deze piloot zat 70 jaar geleden ondergedoken in een ruimte naast de huidige slaapkamer van Bastian.

SoldaatVanAngeren__123Indringende muziek was er tijdens de luchtlandingen van operatie Market Garden en menigeen dacht terug aan die verschrikkelijke periode van evacuatie toen toneelgroep Mozaïek met koffers, fiets, kruiwagen en kinderwagen door de zaal naar voren kwam. En toen Hanneke daarbij het nummer “Afscheid” ging zingen kwamen de eerste zakdoekjes uit de tas.

SoldaatVanAngeren__168Ook het nummer “Mag ik dan bij jou” gezongen door Anne en Renee Meijer kwam binnen bij de zaal. Daarna kwamen de vlaggetjes tevoorschijn en werd de bevrijding gevierd terwijl Martijn “Iedereen is van de wereld” zong.

Alleen Angeren was nog niet bevrijd. We zagen en hoorden – in een aangepaste versie van Het Dorp – hoe Gijs als een van de eerste terugkwam in een leeg en verwoest Angeren. Dit werd nog eens benadrukt in een mooi gedicht welke werd voorgedragen door Door Mom.

SoldaatVanAngeren__191Een moment van herdenking vond plaats met het schitterende “Hymn to the Fallen” welke door het orkest en Heisterkoor indrukwekkend werd neergezet. Maar ook veel indruk maakte het Wilhelmus. Deze werd in een speciale bewerking uitgevoerd en door de gehele zaal met volle borst meegezongen.

Na de dankwoorden volgde als toegift “We’ll meet again”. De eerste ontmoeting – met een razend enthousiast publiek – was in de foyer van het Dorpshuis waar Anne en Renee nog zeker een uur hebben staan zingen.

Met dank aan Dionza vind je hier de eerste videobeelden:

Heeft u er niet bij kunnen zijn, of wilt u het nog eens beleven? Bestel hier voor 10,- een DVD van de voorstelling. U ontvangt deze z.s.m. thuis. Het concert is met 3 camera’s opgenomen en de eerste beelden zijn veelbelovend!

En zoals we ook het concert afsloten. Hopelijk tot ziens, we’ll meet again!

1 antwoord
  1. Corrie zegt:

Geweldige avond. Bedankt iedereen! Zonder jullie was het nooit zo”n succes geworden. Samen hebben we laten zien dat historie niet saai hoeft te zijn!!