In 2021 is het 100 jaar geleden dat Harmonie Angeren (volgens de statuten Harmonie St. Caecilia Angeren) het levenslicht zag.

Dit jubileum vond anders plaats dan dat we 4 jaar geleden – toen alle voorbereidingen startten – hadden bedacht. Gelukkig zijn we flexibel bij de harmonie en hebben we binnen alle mogelijkheden leuke dingen kunnen doen en hebben we een fantastisch jubileum gevierd.

Spectaculair slotconcert: Angeren Live op 25 juni 2022

Ons 100-jarig jubileum sluiten we af met een groots concert dat het midden houdt tussen Vrienden van Amstel en een Night of The Proms concert.

Wat een feestavond is het geworden! De meer dan 300 aanwezigen zorgden voor een lekker warme zaal, maar dat deerde de muzikanten niet om er vol enthousiasme in te gaan. Vanaf de start om 20:30 met “Celebration” was het één groot feest tot aan een springende zaal om 23:59 bij “Narcotic”.

Het gaat te ver om alle 30 nummers van de avond te benoemen, maar uiteraard waren er ook rustmomentjes met bijvoorbeeld “la chanson de vieux amants” van Brel, gezongen door Marloes Muller. Gingen de telefoonlampjes aan op het podium en in de zaal bij “Make You Feel My Love” (Zang: Hanneke Engels). De zaal kon even lekker ‘rekken en strekken’ bij het ‘dansje’ van “Vlieg met me mee naar de Regenboog” gezongen door Martijn van Vuuren en gespeeld door zowel de Harmonie als De Deurdweilers die daarna het publiek nog vermaakten met hun ‘zwarte cross set’.

Naast veel begeleidingswerk mocht de harmonie o.l.v. Casper Braafhart ook zelf enkele malen uitpakken met spektakelstukken als Innuendo, Children of Sanchez en filmmuziek van The Avengers. Gejuich steeg op in de zaal bij onder andere de vertolking van Pianoman waar Daan van den Broek zowel de zang als de mondharmonica voor zijn rekening nam. En niet minder applaus voor Renske van Wezel na haar zang bij Proud Mary. De combinatie van haar zang met daarbij de begeleiding door de Harmonie en band Dwayne & The Johnsons bouwde hier op naar de finale waarbij alle artiesten, band en orkest met Brand New Day het eerste deel van het programma afsloten.

Want 10 seconden later ging Dwayne & The Johnsons nog een vol uur door waardoor ook de harmonieleden nog even van een feestje konden genieten tot middernacht.

Wat kan/kon er wel?

Jubileumconcert op 6 november 2021: Oh wat een 100 jaar!

We wilden natuurlijk stil staan bij het 100-jarig jubileum van onze harmonie. Maar niet op een standaard manier. (U kent onze harmonie al wel een beetje.) Geinspireerd door het RTL4 programma “Oh Wat een Jaar” namen we het in grote getale publiek mee door de afgelopen eeuw. Met veel vrolijkheid en humor dus. Er kwamen publieksvragen voorbij met vragen als “Weet jij wat eerder is uitgevonden: de paperclip of de broodrooster? En de kennis van de jaren 80 en 90 werd getoetst doordat men voorwerpen uit een woonkamer en slaapkamer uit die jaren moest weten te halen.

De avond werd gezongen en gepresenteerd door niemand minder dan Martijn van Vuuren en Hanneke Engels. Deze twee hebben het publiek al vaker weten te raken en te vermaken op onze themaconcerten en ook nu weer waren ze beiden in topvorm!

Het repertoire was – zoals u ook gewend bent – divers. Van songfestivalwinnaar Arcade tot het prachtige Sound of Silence en van Bella Ciao (bekend van Netflix’ la casa de papel) tot aan “Show must go on” van Queen. Hoe toepasselijk dit coronajaar.

En omdat we de afgelopen jaren o.l.v. Casper Braafhart zulke mooie themaconcerten hebben gegeven zijn die samengesmolten tot een medley. In 7,5 minuut zie en hoorde je 16 concerten voorbij komen. Van “All you need is love” tot “Soldaat van Angeren” en van “Muzikaal Cluedo” tot de “Muzikale Pubquiz”. Het publiek heeft genoten van deze avond.

Muzikaal ommetje

Populair tijdens de lockdown was het ommetje. De speciale app van de hartstichting kon de wandelkoorts bijna niet aan. De harmonie sprong hierop in met een ‘muzikaal ommetje‘. Omdat gezamenlijk repeteren en concerten geven nog niet mogelijk was besloot het orkest in duo’s of trio’s muziek in te studeren en dat tijdens een ‘doorstroomevenement’ (lees: wandelaars) ten gehore te brengen. De beoogde wandelavond viel jammerlijk in het water, maar dit werd enkele weken later alsnog ingehaald. Na dit muzikale ommetje werd er bij een van de leden thuis nog gezellig nageborreld.

Jubileumboek

Op 21 februari 2021 bestond het orkest precies 100 jaar en werd er (via een online Zoom-sessie) een mooi jubileumboek overhandigd aan Burgemeester Kalfs. Dit is in heel Angeren gratis uitgedeeld. Woon je niet in Angeren, maar wil je een exemplaar. Bestel het jubileumboek gratis in onze webshop.

Jubileumbiertje: De Angerse Blonde Toeter

Het speciaal voor de harmonie gebrouwen biertje is nu verkrijgbaar in onze webshop. Zolang de voorraad strekt, maar in ieder geval nog het gehele jubileumjaar.

Sjoelcompetitie voor leden

Bij de presentatie van het jubileumboekje kwamen ook allerlei acties en festiviteiten aan bod die de harmonie de afgelopen 100 jaar had uitgevoerd. Een van die activiteiten was een sjoelcompetitie. Sjoelen is een individuele sport, dus dat kon prima tijdens de lockdownperiode. En zo werd er iedere avond gesjoeld in de oude winkel van Smits Mode.

Deelname aan de miniatuuroptocht

Aangezien de carnavalsoptochten niet doorgingen had carnavalsvereniging De Partyzanen uit Angeren een miniatuuroptocht op poten gezet. Reden voor enkele handige harmonieleden om hier ook met een heuse carnavalswagen aan deel te nemen en zo aandacht te vragen voor het 100-jarig jubileum. Zelfs TV Gelderland kwam nog langs.

Uit onze jubileum webshop