Sinds 2004 is Casper Braafhart dirigent van ons orkest. Hij heeft al voor verschillende orkesten gestaan en heeft al een heel muzikaal leven achter zich. Dit blijkt wel uit het verhaal.

Op 9-jarige leeftijd begon voor Casper zijn muzikale carriere eerst natuurlijk nog bescheiden als tamboer met zijn opa als voorbeeld. Hij werd lid van een harmonie orkest, waar hij 2 jaar later overstapte van het tamboercorps naar het orkest. Hier bleef hij echter wel het slagwerk trouw.

Met deze muziekvereniging, die in de vaandelafdeling speelde, kwam hij voor het eerst op een topconcours uit. Alhoewel hij nog zeer jong was, viel hij al wel op bij de jury, want die schreef in het kritische verslag dat “de zeer jeugdige slagwerker voor zijn aandeel in de beide nummers een tien met een griffel verdiende”. Grappig was, dat hij voor deze prestatie van de oudere leden geld kreeg toegestopt. Zou hier het idee geboren zijn geld te verdienen met het maken van muziek?

Nog een leuk detail is dat de voorzitter van deze jury, dhr. J.P.Laro later een van zijn docenten zou worden.

De vereniging vond het leuk, zo’n ventje met talent en stuurde Casper naar de muziekschool.
Op 17 jarige leeftijd werd Casper na een auditie aangenomen bij de Koninklijke Militaire Kapel tot de opleiding van muzikant/instructeur koninklijke Landmacht.

Tijdens deze opleiding studeerde hij o.a.als bijvak trompet bij de solo trompettist van de Koninklijke Marinierskapel en 1e trompettist van het Gelders Orkest Herman Hopman.

Het was ook in deze periode dat hij te maken kreeg met J.P.Laro als Inspecteur der Militaire Muziek, en tegelijkertijd als docent solfege en harmonieleer.

Na zijn opleiding in Den Haag werd hij gedetacheerd bij verschillende muziekkorpsen van de Koninklijke Landmacht, waaronder het Trompetterkorps der Koninklijke Marechaussee.

Tijdens deze periode begon hij steeds meer interesse te krijgen in het dirigeren.

Om die reden besloot hij dan ook om Ha/fa – directie te gaan studeren.

Via docenten van het conservatorium te Utrecht en Zwolle werd uiteindelijk het beoogde doel, het diploma Ha/fa directie behaald.

Wat doet een dirigent nu precies?

Een dirigent doet veel meer dan alleen maar zwaaien. Bekijk dit filmpje van Het Klokhuis voor een goed beeld van een dirigent: