Muziekfabriek project afgesloten

Donderdagavond 14 september was het een drukte van belang in het Dorpshuis. Een grote groep jeugdige muzikanten zat klaar voor hun slotconcert!

De Muziekfabriek

Tussen maart en september 2023 hebben een twintigtal kinderen deelgenomen aan “De Muziekfabriek”, een gezamenlijk project van Harmonie Angeren en Drumfanfare St. Bavo. De Muziekfabriek was een vervolg op het project De Blazersbende, dat beide verenigingen op basisschool Marang hebben gegeven i.s.m. Clink. Hier leerden alle kinderen van Marang de basis op een instrument.

Kinderen die het leuk vonden stroomden daarna door naar de “Muziekfabriek”. In “De Muziekfabriek” hebben de kinderen uit groep 3/4 met allerlei instrumenten gewerkt. De kinderen uit groep 5/8 hebben een instrument naar keuze uitgezocht en mochten deze een half jaar mee naar huis nemen om uit te proberen hoe ze muziek maken ervaren.

In die periode zijn er 10 lessen geweest en hebben de jongelui noten leren lezen en de basisbeginselen van de instrumenten geleerd. De lessen werden gegeven door de muzikanten van zowel de harmonie als de drumfanfare.

Afsluitend concert

Donderdag 14 september was het afsluitende concert voor een volle zaal. De klanken van de boomwhackers, de baritons, trompetten, klarinetten, saxofoons en trommels schalden door de theaterzaal van het Dorpshuis. Onder luid applaus werd hiermee het project afgesloten.

Voortbestaan orkesten

Het doel van zowel “De Blazersbende” als “De Muziekfabriek” is om kinderen enthousiast te maken voor muziek en zo laagdrempelig ervaren hoe leuk het is om te musiceren. Om zowel de harmonie als de drumfanfare in leven te houden de komende jaren is de aanwas van nieuwe muzikanten essentieel.

Musiceren aantrekkelijk maken voor jeugd

Beide orkesten zoeken naar manieren om kinderen te enthousiasmeren voor het maken van muziek. Er is dan ook door beide verenigingen veel tijd en energie ingestopt. In totaal was het een project van 1,5 jaar inclusief de voorbereidingen. Het eerste doel “laagdrempelig kennis laten maken met muziek” is bereikt, het enthousiast maken van kinderen om verder te gaan met musiceren blijft een uitdaging.

We hebben genoten van de kinderen en kijken terug op een fijne samenwerking tussen de beide orkesten, Clink en Marang! Dat smaakt naar meer!

Enthousiast geworden? Meld je aan via opleidingen@harmonie-angeren.nl of kom gerust langs op de donderdagavond in het Dorpshuis.