Maria Arends ontvangt lintje

Vanochtend (26 april 2021) werd onze basklarinettiste en bestuurslid Maria Arends verrast met een telefoontje van de Burgemeester: “Het heeft Zijne Majesteit behaagd…”. Maria is een buitengewoon belangrijk persoon in de geschiedenis van de harmonie en als muziekvereniging zijn we daarom ook blij dat Zijne Majesteit het ook daadwerkelijk heeft behaagd om in ons jubileumjaar een lintje toe te kennen.

Maria Arends-bekken ís in 1967 lid van onze vereniging geworden. Zij was in die tijd een van de eerste meisjes die lid werd van deze toen nog mannenclub. Haar lidmaatschap heeft zich in de afgelopen 53 jaar niet alleen beperkt tot het eenvoudig muzikant zijn binnen ons orkest.

Ze begon op de klarinet en kreeg les van Bernhard Borgers achter op de deel van het woonhuis. Als je in die tijd de eerste belangrijke noten op de klarinet kon spelen, mocht je meedoen in het
orkest. Haar eerste optreden was met de Angerense Umdracht. In 1990 is ze overgestapt op de altsaxofoon, deze heeft ze drie jaar later ingeruild voor de tenorsaxofoon. Vanaf 2009 kunnen we genieten van haar spel op de basklarinet. Daarnaast speelt ze ook mee met muziekvereniging Volharding Huissen , waar ze enkele jaren later ook lid van geworden is.

In 1978 wist ze haar echtgenoot Harrie zover te krijgen om ook een instrument te gaan bespelen. En hij is nu nog steeds lid van de harmonie. Ook zoon Erik en dochter Jenny zijn jarenlang lid geweest van de harmonie. Een muzikale familie dus. Maria is gedurende deze jaren drie maal tot het bestuur toegetreden. Op dit moment is ze secretaris van de harmonie. Ook is ze gedurende deze jaren (tot op heden) lid geweest van verschillende commissies binnen de vereniging.

In 1977 ontving ze uit handen van A.K.G. De Narrenpoel de “Kei”. Deze onderscheiding werd jaarlijks uitgereikt aan personen, die op enigerlei wijze voor zijn/haar vereniging een bijzondere verdienste hadden verricht, en daardoor als het ware een “kei” voor zijn/haar vereniging was. In 1976 heeft Maria zich vol overgave ingezet voor het 75 jarig bestaan van de harmonie. Zij is toen o.a. heel druk geweest met het vervaardigen van het jubileumboekje.

Verder heeft Maria zich ingezet als vrijwilligster voor de Zonnebloem van maart 2006 tot november 2013.

Maria, het is je van harte gegund en we drinken er graag een Angerse Blonde Toeter of een portje op zodra het weer kan!

1. Maaria zegt:

Wat een verrassing was het dat de burgemeester mij vanmorgen belde met de mededeling dat ik in aanmerking kwam voor een lintje!
    En ook heel bijzonder dat ik dit mee mag maken tijdens het jaar waarin de Harmonie 100 jaar bestaat!
    Het zijn rare tijden, deze coronatijd, maar dit is in ieder geval een bijzondere dag voor mij!